[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: راهنما و فرم ثبت نام ::
:: دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) ::
جلد 11 شماره 1396 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
سطح‌بندی آموخته‌های درس ریاضی دانش‌آموزان پایه نهم به‌منظور پیگیری یادگیری آنان به‌روش میدانی
سیده نرجس دریابگی ، نرگس یافتیان
چکیده:   (686 مشاهده)
یکی از روش‌هایی که به یادگیری ریاضی دانش‌آموزان کمک می‌نماید پیگیری تداوم این یادگیری توسط معلم می‌باشد. از آنجا که در کلاس‌های ناهمگون عملاً انجام این پیگیری امکان پذیر نیست می‌توان از ابزار سطح‌بندی دانش‌آموزان و ارائه آموزش به همسالان هم‌سطح برای رسیدن به این هدف استفاده نمود. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر روش پیگیری تداوم یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان در پیشرفت یادگیری آنها با استفاده از سطح‌بندی است. این مطالعه از نظر اجرا، شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه نهم منطقه 9 شهر تهران می‌باشد که 114 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری شامل یک آزمون مقدماتی جهت سطح‌بندی اولیه و سه آزمون اصلی می‌باشد. روایی صوری و محتوایی آزمون‌ها توسط صاحب‌نظران و دبیران باتجربه تأیید گردید. همچنین برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و عدد 838/0= α به‌دست آمد. ضریب پایایی به‌دست آمده نشانگر اعتبار پایایی این آزمون‌ها می‌باشد.‌ پس از برگزاری آزمون مقدماتی، دانش‌آموزان به دو گروه سطح اول(سطح مقدماتی) و سطح دوم(سطح پیشرفته) تقسیم شدند.پس از چند هفته آموزش، آزمونی از آنها به‌عمل آمد و مجدداً تعیین سطح شدند. سه آزمون به این‌صورت برگزار شد و پس از هر آزمون سطح دانش‌آموزان تعیین گردید. نتایج تجزیه وتحلیل با استفاده از آمار توصیفی توسط نرم‌افزار SPSS20 نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که به این روش آموزش داده شدند به‌طور نسبی پیشرفت داشته‌اند. به‌کارگیری این روش موجب شد مشکلات پایه‌ای دانش‌آموزان در درک ریاضی مشخص شود و معلم بتواند نحوه آموزش خود را با نیازهای آنان تطبیق دهد. استفاده از این روش می‌تواند به معلمان در کلیه پایه‌های تحصیلی کمک نماید تا سطح یادگیری دانش‌آموزان را ارتقاء دهند.
 
واژه‌های کلیدی: پیگیری تداوم یادگیری، سطح‌بندی، ریاضی، پایه نهم
متن کامل [DOCX 42 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781