[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: دوره 2، شماره 1004 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) ::
جلد 2 شماره 1004 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش برهان در آموزش ریاضی از دیدگاه دبیران ریاضی استان گلستان
وحیده سلیمانی
چکیده:   (32 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالش‌های آموزش ریاضیات چگونگی آموزش مفاهیم ریاضی در کلاس درس است. از طرفی در آموزش ریاضیات، فرایندهای استدلال و برهان از جایگاه مهم و قابل توجهی برخوردار هستند.  از آن جا که وظیفه‌ی اصلی تدریس بر عهده‌ی معلمان است، باور آن‌ها در این خصوص می‌تواند در چگونگی فعالیت‌های ریاضی مؤثر باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش برهان در آموزش ریاضی از دیدگاه دبیران ریاضی استان گلستان است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی (Survey Method) و جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی بود. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق، کلیه دبیران ریاضی مقطع متوسطه‌ی استان گلستان در سال تحصیلی 92-1391 می‌باشد. حجم جامعه­ی آماری مطرح شده 128 نفر می‌باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه­­ی 14 سوالی، اقتباس شده از یک منبع خارجی می‌باشد که ابتدا سوالات پرسشنامه ترجمه شده و سپس تغییرات جزئی در راستای بومی­سازی (فرهنگی، اجتماعی) صورت گرفت و تغییرات لازم جهت اصلاحات اساسی در مفاهیم پرسشنامه اعمال گردید. روایی این پرسشنامه توسط اساتید ریاضی و آزمون‌ساز تأیید گردید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 81/0 بدست آمد.
یافته‌ها: یافته‌ی پژوهش نشان داد که از دیدگاه دبیران ریاضی دوره‌ی متوسطه، "برهان"،  نقش معناداری در آموزش ریاضی دارد و میانگین دیدگاه زنان بر تأثیر برهان در آموزش ریاضی (30/4) به­صورت معنی­داری بیشتر از میانگین دیدگاه مردان بر تأثیر برهان در آموزش ریاضی (45/3) است.
نتیجه‌گیری: یافتهها حاکی از آن است که از دیدگاه دبیران ریاضی، برهان و استدلال تأثیر مثبتی در روند آموزش ریاضیات مدرسهای دارد، از دیدگاه آنان ارائه‌ی برهان در هنگام تدریس سبب بهبود یادسپاری فرمول‌ها و قضایای ریاضی شده و بر درک ساختار مفاهیم ریاضی و افزایش ظرفیت استدلال منطقی فراگیران مؤثر است. از طرفی دبیران زن نسبت به دبیران مرد، بیشتر به نقش و تأثیر برهان در آموزش ریاضیات معتقدند.
واژه‌های کلیدی: برهان'آموزش ریاضی'ریاضیات مدرسه ای'دبیران
متن کامل [DOCX 63 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 2، شماره 1004 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 792 queries by yektaweb 3600