نقش تغییر پذیری ریاضیات در یادگیری معنادار آن
|
یعقوب نعمتی ، خسرو کریمی |
|
|
چکیده: (307 مشاهده) |
می دانیم که یکی از ارکان ضروری ، تضمین کننده پویایی ، سلامت و حیات هر نظام آموزشی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است ، و پیشرفت دانش آموزان در زمینه ریاضیات باید از طریق آزمون های کتبی تشخیص داده شود[1]، اما همواره این رکن برای بیشتردانش آموزان دغدغه و کابوس زا شده است، به طوریکه کمتر معلمی را می توان یافت که موقع پرسش یا هر نوع آزمونی با درخواست های زیر از جانب دانش آموزان در درس ریاضی مواجه نشده باشد، " لطفاً از من سوال آسان بپرس، سوالات امتحانی را مشکل طرح نکنید؛ سوالات را دقیقاً مثل تمرینات کتاب طرح کنید، سوالات امتحانی را طوری طرح کنید که ما قبول شویم و...." و این دغدغه حتی در روند یادگیری دانش آموزان نیز تاثیراتی دارد، که محقق با توجه به تجارب شخصی خود، توجه به تغییر پذیری در ریاضیات را بستری مناسب ، برای پایان دادن به دغدغه های دانش آموزان می داند و نقش دانش آموزان را در این زمینه کلیدی می پندارد. یافته های تحقیقی حاصل شده، بارها از سوی محقق در کلاس های متعدد اجرا شده و نتایج اثر بخش آن نیز مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا به زیر بنای نظری یاد دهی و یادگیری سپس راهکارهای عمده ای که مؤلفان برای وقوع یادگیری معنادار ریاضی دانش آموزان انجام داده اند ، اشاره می کند.
[1] . با توجه به نظام ارزشیابی در ایران
|
|
واژههای کلیدی: تغییر پذیری، سوال محور، استاندارد فرایندی، پاسخ-باز |
|
متن کامل [DOCX 59 kb]
(10 دریافت)
|
نوع مطالعه: علمی - ترویجی |
موضوع مقاله:
معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|