[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: دوره 2، شماره 1003 - ( مقالات سخنرانی کنفرانس پانزدهم 1396 ) ::
جلد 2 شماره 1003 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت و اهمیت استفاده ازشیوه‌های مختلف برای ارزش‌یابی‌های ریاضی
اسماعیل جزایری
چکیده:   (286 مشاهده)
ارزش‌یابی یکی از جنبه‌های مهم جریان آموزش و یادگیری و دربرگیرنده‌ی فعالیت‌های گسترده‌ای است که هدف آن ارزیابی تلاش‌ها و نتایج یادگیری دانش‌آموزان و هدایت جریان یادگیری و عملکرد آنان است. شیوه‌های ارزش‌یابی فعلی، متکی به روش‌های کتبی است و این روش پاسخ‌گوی رویکردهای فعال و فرایند محور نیست. ارزش‌یابی کتبی به تنهایی قادر نیست تمام توانایی‌های دانش‌آموزان را ارزیابی کند زیرا این ارزش‌یابی فقط یک دید و یک منظر از آن‌چه دانش‌آموزان می‌توانند در یک وضعیت خاص انجام دهند را در اختیار می‌گذارد. اتکای بیش از اندازه بر این گونه ارزش‌یابی ممکن است تصویری ناقص یا مغشوش از عملکرد دانش‌آموز را در اختیار قرار دهد. چون دانش‌آموزان مختلف به روش‌های مختلف آن‌چه که می‌دانند یا می‌توانند انجام دهند را نشان می‌دهند، ارزیابی باید امکان روش‌ها و دسترسی‌های مختلف را فراهم کند تا بتوان تصویری همه جانبه در اختیار داشت و هر یک از دانش‌آموزان بتواند نقاط قوت خود را به بهترین شکل نشان دهند. در این مقاله ضرورت و اهمیت استفاده از شیوه‌های دیگر ارزش‌یابی مانند ارزش‌یابی‌های شفاهی، پروژه‌ای و تکلیف در منزل، در کنار ارزش‌یابی‌های کتبی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
واژه‌های کلیدی: ارزش‌یابی، ارزش‌یابیِ ریاضی، دانش‌آموز، یادگیری
متن کامل [DOCX 56 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - ترویجی | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 2، شماره 1003 - ( مقالات سخنرانی کنفرانس پانزدهم 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638