[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: راهنما و فرم ثبت نام ::
:: دوره 2، شماره 1004 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) ::
جلد 2 شماره 1004 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تعامل تلفیق روشهای تدریس نوین با کاهش تنش بر یادگیری ریاضی دانش آموزان
آقای هاشم قاضی ، دکتر لاله افتاده، دکتر مهدی رضا سرافراز
چکیده:   (663 مشاهده)
چکیده:
یادگیری ریاضی از جمله چالش های مهم پیش روی سیستم آموزشی است، هم از جهت یادگیری درست این درس به واسطه روش های تدریس و هم از جهت استرسِ مربوط به آن. مطالعه پیش رو با هدف بررسی این موضوع انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل 139 دانش آموز پسر پایه نهم مربوط به چهار کلاس از چهار مدرسه دولتی عادی آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز می باشد. در این پژوهش تاثیر تعامل دو متغیر «روش تدریس» و «کاهش تنش» بر آموزش ریاضی در یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنند گان مطالعه در چهار گروه روشهای تدریس نوین، کاهش تنش، تلفیق روش های تدریس نوین و کاهش تنش و گروه گواه قرار گرفتند. در زمینه روش تدریس، چند مورد از روش های تدریس نوین، شامل روش تدریس همیاری، ساخت گرایی، حل مسئله و بحث گروهی ترکیب شدند. کاهش تنش نیز توسط مشاور باتجربه به دانش آموزان ارائه گردید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه «اضطراب و استرس و افسردگی 21 سوالی» و آزمون استاندارد ریاضی می باشد. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون مقایسه­های جفتی با بونفرونی اصلاح­شده و آزمون t وابسته تحلیل شد. نتایج تفاوت معنی داری بین نمرات گروه های روش تدریس نوین و شاهد نشان داد؛ گروه روش تدریس از همه گروه ها نتایج بالاتری در آزمون استاندارد ریاضی کسب کردند. این نتایج بر اهمیت اصلاح روش های تدریس سنتی ریاضی صحه گذاشت.

 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: تعامل، روش تدریس، کاهش تنش، آموزش ریاضی، یادگیری ریاضی
متن کامل [DOCX 27 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 2، شماره 1004 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731