دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 )                   جلد 11 شماره 1396 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1508 مشاهده)
چکیده:
یادگیری ریاضی از جمله چالش های مهم پیش روی سیستم آموزشی است، هم از جهت یادگیری درست این درس به واسطه روش های تدریس و هم از جهت استرسِ مربوط به آن. مطالعه پیش رو با هدف بررسی این موضوع انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل 139 دانش آموز پسر پایه نهم مربوط به چهار کلاس از چهار مدرسه دولتی عادی آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز می باشد. در این پژوهش تاثیر تعامل دو متغیر «روش تدریس» و «کاهش تنش» بر آموزش ریاضی در یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنند گان مطالعه در چهار گروه روشهای تدریس نوین، کاهش تنش، تلفیق روش های تدریس نوین و کاهش تنش و گروه گواه قرار گرفتند. در زمینه روش تدریس، چند مورد از روش های تدریس نوین، شامل روش تدریس همیاری، ساخت گرایی، حل مسئله و بحث گروهی ترکیب شدند. کاهش تنش نیز توسط مشاور باتجربه به دانش آموزان ارائه گردید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه «اضطراب و استرس و افسردگی 21 سوالی» و آزمون استاندارد ریاضی می باشد. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون مقایسه­های جفتی با بونفرونی اصلاح­شده و آزمون t وابسته تحلیل شد. نتایج تفاوت معنی داری بین نمرات گروه های روش تدریس نوین و شاهد نشان داد؛ گروه روش تدریس از همه گروه ها نتایج بالاتری در آزمون استاندارد ریاضی کسب کردند. این نتایج بر اهمیت اصلاح روش های تدریس سنتی ریاضی صحه گذاشت.

 
متن کامل [DOCX 27 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


© 2019 All Rights Reserved | ::::::union:::::: Iranian Mathematical Education Conference

Designed & Developed by : Yektaweb