[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: دوره 2، شماره 1004 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) ::
جلد 2 شماره 1004 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش نرم افزار های ریاضی در اموزش ریلضی
محمدرضا محمدپورشیرازی ، زهرا محمدپورشیرازی
چکیده:   (47 مشاهده)
محققان همواره به دنبال یافتن پاسخی برای پر کردن خلاهای یادگیری و رفع مشکلات و کمبودهای ناشی از نقص در فرآیند تدریس و یادگیری بوده اند. به کارگیری تکنولوژی آموزشی در سطح مدارس باعث شده تا علاقه و انگیزه دانش آموزان در یادگیری بیشتر شود.
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کاربرد فناوری اطلاعات و نرم افزار آموزشی ریاضی (جئوجبرا) در تدریس هندسه پایه دهم دوره دوم متوسطه می باشد. بدین منظور ابتدا دو کلاس از این پایه در رشته ریاضی و فیزیک انتخاب شد. و ابتدا یک پیش آزمون برگزار شد سپس یکی از کلاس ها را به عنوان گروه کنترل با استفاده از روش سنتی آموزش و کلاس دیگر را به عنوان گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزش ریاضی جئوجبرا آموزش دادند. بعد از اتمام مراحل آموزش یک امتحان دیگر از هر دو کلاس گرفته شد و نتایج آن توسط تحلیل های آماری و به کمک نرم افزار SPSS بررسی شد. نتایج این تحقیق تأثیر قابل ملاحظه و معنادار کاربرد جئوجبرا را بر درک و فهم و یادگیری دانش آموزان نشان داد.
واژه‌های کلیدی: آموزش هندسه، نرم افزارهای ریاضی(جئوجبرا) ، تحلیل آماری، نرم افزار SPSS

1-1-
سیستم های جبر کامپیوتری [1](CAS) و نرم افزارهای هندسه پویا [2](GDS) از جمله ابزارهای تکنولوژیک قدرتمندی برای تدریس ریاضی هستند. تحقیقات متعدد نشان می دهد، این بسته های نرم افزاری می توانند به ایجاد فضای کشف و آزمایش در کلاس درس کمک کنند و از ویژگی های تجسم سازی آزاد می توان به شکلی موثر در خدمت نوعی از تدریس استفاده نمود تا مولد حدس های سازنده باشند          (Hohenwarter and YKZL 2008)
تحقیق در زمینه‌ی هندسه‌ی دینامیک، در سطحی خاص، به سود سه گروه از افراد آموزشی خواهد بود: معلمها، طراحان برنامه ی درسی و طراحان نرم‌افزار. معلمان که با کمبود وقت و لابراتورهای کامپیوتری مملو از دانش‌آموز مواجه می‌شوند از نتایج تحقیقات بهره می‌برند. به عنوان مثال اشکالات مربوط به هندسه‌ی دینامیک را کاهش می‌دهند و منشاء ایده‌های مفید در عملکرد ترسیمی دانش‌آموزانشان را درمی یابند. طراحان آموزشی نیز که به نوشتن کتابهای درسی برای هندسه ی سنتی عادت کرده بودند، تمرینهای جدید و بکری مناسب نیاز دانش‌آموزان هندسه‌ی دینامیک طراحی می‌کنند. و در آخر طراحان نرم‌افزار که به طراحی تصویرهای هندسه‌ی دینامیک مشغولند، با علم به مناسب بودن ابزار کنونی هندسه‌ی دینامیک زمینه‌ی پژوهشهای هندسی دانش‌آموزان را فراهم می‌کنند.
تحقیقات انجام شده درباره آموزش هندسه، نشان می دهد که می توان با استفاده از وسایل کمک آموزشی از جمله نرم افزارهای هندسه ی پویا، بسیاری از ضعف های آموزشی را کاهش داد و یا برطرف نمود(احمدی 1391). این نرم افزارها اولین بار در سال 1988 در فرانسه، توسط جین و مارلین لبرد با طراحی نرم افزار کبری معرفی شدند (قزلچه 1389). طراحی این گونه نرم افزارها بر پایه ی تعریف و نمایش شکل های هندسی، خواص آن ها و روابط حاکم بر آنها بوده است (شبیری 1382). امکانات عمومی این نرم افزارها شامل گزینه های متنوع برای ترسیم، اندازه گیری، محاسبه، آزمودن خواص و درک شکل ها است، که یک محیط آزمایشگاهی برای حل مسائل ریاضی را برای معلم و دانش آموزان فراهم می کند.
تحقیقات در مورد کاربرد ابزار به روانشناس روسی، ویگوتسکی برمی گردد. آثار او نشان میدهد که به کارگیری ابزار و تعامل دانش آموز با آن، ارتقاءی یادگیری و بهبود عملکرد را در پی دارد. در پژوهش های مبتنی بر نظریه ی واسطه مندی ابزار، هولبراندز و همکاران(Lee and Hollebrands 2006) نشان داده اند که با استفاده از فناوری، چرخه های متفاوت و ارتقاء یافته ای در یادگیری و حل مسئله در هندسه ایجاد می شود(Hollebrands 2007). مطالعات هاداس  و الکاوی  بیانگر این ایده است که استفاده از درگ، اندازه گیری، مقایسه و شکل های پشتیبان در محیط غنی نرم افزارهای هندسه ی پویا، میتواند گامی مؤثر به سوی حدسیه سازی منطقی و تعمیم باشد(Arcavi and Hadas 2000).
مک کوی (McCoy 1996) در بازبینی 10 مطالعه در زمینه اثرات آموزش بوسیله رایانه بر یادگیری ریاضیات نتیجه گرفت که آموزش بوسیله رایانه و ابزارهای آموزش ریاضی از قبیل گرافیک، دستکاری نماد و ساخت و تجسم اعداد، تاثیر مثبتی بر یادگیری ریاضی دارد.
در تحقیقی  دیگر، به بررسی تاثیر نرم افزار کبری (Cabri 3D) بر روی یادگیری دانش آموزان پرداخته شد. با توجه به لزوم تجسم فضایی در یادگیری مباحث هندسه، نتایج نشان داد، که به کارگیری نرم افزارها در آموزش و یادگیری دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد و باعث پیشرفت مهارت های فضایی آنان می شود (Gueven and Temel 2008).
در تحقیقی که توسط (Diković 2009) انجام شد، تجزیه و تحلیل های آماری گویای این واقعیت بود که استفاده از اپلت های ایجاد شده با کمک نرم افزارهای آموزشی و مورد استفاده در آموزش حساب و دیفرانسیل اثر مثبتی بر درک و آگاهی دانش آموزان دارد.
این تحقیق، به صورت مطالعه ی موردی، بر پایه ی مشاهده ی مستقیم و تحلیل آماری صورت می گیرد. روش های آماری که برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از؛ آمار توصیفی و آمار استنباطی که به کمک نرم افزار SPSS به دست آمده است. همچنین، در ادامه، بعد از ذکر اصول نظری و روش تحقیق به بحث و تحلیل پیرامون نتایج حاصل پرداخته شده و نتیجه نهایی به همراه پیشنهادات ارائه می شود.
 

 
1-2-
یک سیستم هندسی پویا (DGS) یک برنامه کامپیوتری است، که ترسیم های دقیق ساختارهای هندسی را بر روی صفحه کامپیوتر میسر میسازد و امکان دست ورزی های پویای این ساختارها را از طریق کشیدن موس (Mouse) برروی عناصر خاص فراهم می سازد. ویژگی این برنامه ها تغییر خودکار موقعیت همه عناصر در نمودار مطابق با تغییراتی است که کاربر اعمال می کند. این برنامه ها به عنوان هندسه تعاملی نیز شناخته می شوند و نرم افزارهایی مانند Cabri Geometry یا Geometer’s Sketchpad از این دسته می باشند(Escribano et al. 2010). بعد از CAS و GDS نسل جدیدی از نرم افزارهای آموزش ریاضی به نام نرم افزارهای ریاضیات پویا DMS پدید آمدند که Geo Gebra در این گروه قرار دارد.
1-3-
نرم افزار Geogebra یکی از مجموعه نرم افزارهای هندسه پویا محسوب می‏شود.
 
[1] Camputer Aglebra System
[2] Dynamic Geometric System
واژه‌های کلیدی: اموزش هندسه، نرم افزار ریاضی، تحلیل اماری
متن کامل [DOCX 1283 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - كاربردي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 2، شماره 1004 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.069 seconds with 795 queries by yektaweb 3600