دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 )                   جلد 11 شماره 1396 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1205 مشاهده)
مقاله حاضر گزارشی از درس پژوهی با عنوان «آموزش الگوهای خطی» از کتاب تازه‌تالیف ریاضی دهم تجربی که پس از بررسی و نقد محتوای ارائه شده و تشخیص چالش‌برانگیز بودن مبحث الگوها برای دانش‌آموزان انتخاب شد. پس از تحقیقات زمینه‌ای و با توافق اعضاء گروه روش‌های فعال مانند پرسش و پاسخ و یادگیری اکتشافی و مشارکتی برای تدریس اول، و پس از بازبینی، نقد و تجدیدنظر طرح درس و اجرای تدریس اول علاوه براین استفاده از محتوای الکترونیکی و استفاده از دست‌سازه برای آموزش در تدریس دوم انتخاب شد. پس از بازبینی، نقد و بررسی اعضای گروه از اجرای اول، بخش‌هایی از طرح درس اول بازنویسی شد همچنین تعدادی وسیله کمک آموزشی برای دست‌ورزی در هنگام تدریس به دانش‌آموزان داده شد. پس از اجرای دوم و بررسی و نقد آن توسط اعضای گروه، دانش‌آموزان عملکرد بهتری نشان دادند. نهایتا پس از تحلیل مشاهدات و تجدیدنظر نهایی نتیجه مهمی که اعضای گروه بر آن توافق داشتند مرور درس قبلی و ارائه‌ی پیش‌سازماندهنده آمادگی ذهنی خوبی برای یادگیری درس جدید ایجاد می‌کند. همچنین استفاده از محتوای الکترونیک و دست‌ورزی با وسایل کمک آموزشی هنگام انجام تکالیف ضمن ایجاد انگیزه و شور و نشاط در زمان یادگیری ایجاد ارتباط ملموس‌تر باعث تمرکز بیشتر دانش‌آموزان می‌شود. دستاورد مهم دیگر این پژوهش همچنان که انتظار می‌رفت ایجاد فضای مناسب هم‌اندیشی و انتقال تجربیات بین اعضا گروه و لذا اتخاذ رویکرد مناسب برای تدریس موضوع مورد بررسی بود.
 
واژه‌های کلیدی: درس‌پژوهی، الگوی خطی، ریاضی دهم
متن کامل [DOCX 74 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


© 2019 All Rights Reserved | ::::::union:::::: Iranian Mathematical Education Conference

Designed & Developed by : Yektaweb