دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 )                   جلد 11 شماره 1396 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1057 مشاهده)
محصول این پژوهش، ارائه نمونه ­ای از آزمون عملکرد ریاضی در راستای آشکارسازی جنبه ­های مختلف تأثیرپذیری دانش ­آموزان از ارزش­های فرهنگ اسلامی- ایرانی در درک مفاهیم ریاضیات مدرسه ­ای، مبتنی بر تلفیق برنامه ­ی درسی است. به همین منظور تیمی از سه دبیر ریاضیات دوره اول متوسطه تشکیل و پس از تحقیق و بررسی، با توجه به نقش استدلال ریاضی در تفکر دانش ­آموزان، مبحث «اثبات شهودی اتحاد مزدوج» از کتاب ریاضی پایه­ ی نهم به عنوان موضوع آزمون انتخاب شد. طبق نظریه­ی بیشاپ به محض اینکه ریاضی ارتباط خود را با دنیای واقعی ­ای که دانش ­آموزان در خارج مدرسه می­شناسند از دست می­دهد، مفاهیم برای بسیاری از آنها بی­ معنی می­شود. می­توان از مدل­های ریاضی  فیزیکی برای تفهیم بهتر ریاضی استفاده کرد. لذا پس از تعیین اهداف یادگیری، از بین انواع آزمون عملکرد، رویکرد «انجام عملکرد در موقعیت شبیه ­سازی شده» مدنظر قرار گرفت. ترویج ارزش­هایی از قبیل فرهنگ صرفه ­جویی، ارزش کار، حفاظت از محیط زیست، آشنایی با معماری ایرانی و از سوی دیگر، توسعه فرهنگ تعامل بین معلمان دروس مختلف ، نقش مهمی در طراحی و اجرای این آزمون داشته است. در پژوهش میدانی حاضر، پس از انتخاب تصادفی 15 دانش ­آموز پایه نهم از مدارس مختلف، عملکرد آنها در مواجه شدن با موقعیت جدید مورد سنجش قرار گرفت و اهداف پژوهش به نحو مطلوب محقق گردید. ارائه ­ی استدلال خلاقانه در فضایی مفرح، هدایت دانش ­آموزان به تعامل ریاضی محور با دنیای واقعی پیرامون، بهبود توانایی اصلاح رفتار و تمرین خودارزیابی در زندگی، از مزایای مهم برگزاری این نوع آزمون بوده است.
متن کامل [DOC 498 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


© 2019 All Rights Reserved | ::::::union:::::: Iranian Mathematical Education Conference

Designed & Developed by : Yektaweb