آموزش تفکر انتقادی به دانش آموزان دوره ابتدایی با استفادهاز مفاهیم درس ریاضی
|
فاطمه دهقانی |
|
|
چکیده: (255 مشاهده) |
هدف اصلی این مقاله بررسی تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس به دانش آموزان دوره ابتدایی است. تفکر انتقادی چیست؟چه اهمیتی در آموزش و یادگیری دارد؟ رشد و آموزش تفکر انتقادی در کلاس های درس، بخصوص درس ریاضی چگونه است؟ این مقاله بر آن است تا با انتخاب مفاهیمی از دروس ریاضی دوره ابتدایی و آموزش آنها به دانش آموزان با سبک تفکر انتقادی به هدف خویش که شکل گیری تفکر انتقادی است نیل یابد. و نشان دهد که ﺷﯿﻮه آﻣﻮزﺷﯽ خلاقانه و اکتشافی ﺑﯿﻦ آﻣﻮزﮔـﺎر و داﻧﺶآﻣﻮز ﺑﻪ ﺟﺎی روش ﺳﻨﺘﯽ اﻧﺘﻘﺎل یﮏﺟﺎﻧﺒﻪ و ﺗﮏﮔﻮیﺎﻧﮥ ﻣﻄﺎﻟﺐ از آﻣﻮزﮔـﺎر به یﺎدﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن، ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺻﺮف ﺑﺮ ﺣﺎﻓﻈﻪ و ﺣﻔﻆ ﻃﻮﻃﯽ وار ﻣﻄﺎﻟﺐ، ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑـﺮﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌﺎل و آزادی ﻋﻤـﻞ داﻧـﺶآﻣـﻮزان و یﺎدﮔﯿﺮﻧـﺪﮔﺎن در ﻓﺮایﻨـﺪ آﻣﻮزﺷـﯽ، ﺗﺸﻮیﻖ ﺑﻪ ﺧﻮداﻧﺪیﺸﯽ و ﺗﻔﮑﺮ عملگرا آموزش را مفید و موثرتر میگرداند و در نهایت باعث رشد و پرورش تفکر مبتنی بر اکتشاف و انتقاد در بین دانشآموزان میشود. قابل ذکر است که این آموزش بر اساس روش های تفکر انتقادی ریچارد پاول شکل گرفته است.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، آموزش ریاضی، دانشآموزان ابتدایی |
|
متن کامل [DOCX 54 kb]
(11 دریافت)
|
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
چالش های آموزش ریاضی مدرسه ای دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|