[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: راهنما و فرم ثبت نام ::
:: دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) ::
جلد 11 شماره 1396 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح تفکر هندسی دانش‌آموزان پایه نهم بر اساس نظریه ون‌هیلی
فرشید گرجی‌پورشوبی
چکیده:   (593 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی سطوح درک تفکر هندسی دانش­آموزان پایه­ی نهم در یکی از مباحث هندسه یعنی مبحث استدلال و اثبات است. این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی بوده و روی یک نمونه­ی در دسترس، متشکل از 60 نفر از دانش­آموزان پایه­ی نهم در شهر بابل انحام شده است. ابزار اندازه­گیری، آزمونی محقق ­ساخته مبتنی بر مدل ون­هیلی، مشتمل بر 5 سئوال 4 گزینه­ای بوده است که روایی صوری و محتوای آن به تایید چند نفر از استادان آموزش ریاضی و چند دبیر ریاضی مقطع متوسطه­ی اول، رسیده است. در انتهای برخی سئوال­های آزمون، از دانش­آموزان خواسته شده بود که برای گزینه­ی خود دلیل بیاورند. پس از برگزاری آزمون با تعدادی از شرکت کنندگان مصاحبه شد که اطلاعات بدست آمده از آن، در تحلیل آزمون بکار رفته است. نتایج آزمون دربردارنده­ی این واقعیت است که تقریباً 50 درصد از دانش­آموزان به سطح سوم تفکر هندسی بر اساس مدل ون­هیلی رسیده­اند، بیشتر مباحث هندسه­ی مدرسه متناسب با سطح دانش­آموزان در نظر گرفته نشده است. یافته­های این پژوهش می­تواند در بازبینی فرایند آموزش هندسه مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: هندسه، سطوح تفکر ون‌هیلی، پایه‌ی ‌نهم، استدلال و اثبات
متن کامل [DOCX 170 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: معیارهای انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفه ای آنان
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 11، شماره 1396 - ( مقالات پوستری کنفرانس پانزدهم 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781