[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: راهنما و فرم ثبت نام ::
:: دوره 5، شماره 1397 - ( پوسترهای کنفرانس 16 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1397 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه الگوی تدریس ریاضی در مدارس آلمان ژاپن آمریکا
ایرج زمانی، مجتبی نیک سرشت
چکیده:   (166 مشاهده)
مقاله حاضر با هدف مقایسۀ الگوهای تدریس ریاضیِ سه کشور آلمان، ژاپن و آمریکا انجام شده است. شیوه‌های تدریس ریاضی در مدارس کشورهای مختلف از الگوهای خاصی پیروی می‌کند. اگرچه تنوع روش‌های تدریس ریاضی در بین معلمان یک فرهنگ خاص دیده می‌شود ولی با وجود این اختلاف‌های ظاهری، اهداف و کارکردهای یکسانِ مشترکی در شیوۀ تدریس تمام معلمانِ آن فرهنگ خاص به چشم می‌خورد که به عنوان الگوی تدریس در نظر گرفته می‌شود. الگوهای تدریس ریاضی در بین فرهنگ‌های مختلف، شاید تفاوت‌های ظاهریِ زیادی نداشته باشند ولی در باطنِ خود، اهداف یادگیری و کارکردهای فرایند تدریس، تفاوت‌های اساسی دارند. در این مطالعه‌ی مروری با بررسی الگوی تدریس ریاضی در مدارس این سه کشور، مشخص شد که تدریس ریاضی در مدارس کشور آلمان با توسعۀ روش‌های پیشرفته همراه است. در مدارس ژاپن با تاکید بر حل مسأله و کار گروهیِ دانش‌آموزان، کشف راه حل‌های متنوع مورد نظر است و گفتمان ریاضی نقش محوری در این فرایند دارد. اما در مدارس آمریکا، یادگیری ریاضی فقط با تمرین و تکرار زیاد مدِّ نظر می‌باشد و راه حل مسائل توسط معلم ارائه می‌گردد. مقایسۀ اهداف این الگوها، تفاوت‌های پنهان در شباهت‌های ظاهری را نشان داد و مشخص شد که یک فعالیت مشترک در هر سه الگو، به نتایج کاملاً متفاوتی منجر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش ریاضی، الگوی تدریس، فرهنگ و آموزش، بررسی تطبیقی
متن کامل [DOC 91 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - مروری | موضوع مقاله: چالش های آموزش ریاضی مدرسه ای
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 5، شماره 1397 - ( پوسترهای کنفرانس 16 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781