کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1 شماره 1002 صفحات 0-0
چگونگی معرفی و توسعه مفهوم کسر در پایه های ابتدایی
- مریم بهاءلو هوره *، - زهرا گویا
چکیده:   (885 مشاهده)

در برنامه درسی ریاضی در ایران، معرفی غیررسمی مفهوم کسر از پایه دوم ابتدایی شروع می­ شود و به تدریج، دانش­ آموزان با ابعاد مختلف این مفهوم بیشتر آشنا می­ شوند تا آن که در پایه چهارم، کسر به طور رسمی معرفی می ­شود. این پژوهش، به سیر تحول مفهوم کسر در دوره ابتدایی پرداخت تا ویژگی ­های برنامه ­ای این مفهوم، شناسایی شوند. در این تحقیق، معلوم شد که معرفی مفهوم کسر، از زمینه­های دنیای واقعی شروع شده و از ابتدا تا انتها، از پنج بازنمایی «جزءبه­ کل»، «خارج قسمت»، «اندازه»، «عملگر» و «نسبت»، استفاده شده است. با این حال، بازنمایی غالب «جزءبه­ کل» است و بازنمایی­ های دیگر، بیشتر با ارجاع به نامشان یا یک تمثیل، آمده ­اند. استفاده بیش از اندازه از بازنمایی «جزءبه­ کل»، باعث شده که دانش­ آموزان، بیشتر کسر را به عنوان خارج­ قسمت دو عدد صحیح ببینند و نتوانند آن را به صورت یک عدد، تصور کنند. 

واژه‌های کلیدی: مفهوم کسر، بازنمایی، جزءبه کل، خارج قسمت، عدد کسری
متن کامل [PDF 322 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسی ریاضیات مدرسه ای
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


برگشت به فهرست نشریات دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 )
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران ::::union:::: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.046 seconds with 776 queries by yektaweb 3392