کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ارسال مقاله -کنفرانس پانزدهم ::
:: دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) ::
جلد 1 شماره 1002 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر یاددهی ریاضی به روش مبتنی بر حل مسئله از دیدگاه دانش‌آموزان، تحقیقات به روش میدانی
ولی‌اله خان‌پور *، فاطمه خان‌پور
چکیده:   (426 مشاهده)

مقاله حاضر با تهیه فرم پرسشنامه و طرح 8 سؤال کارشناسی شده توسط مؤلف و یک تیم علمی پژوهشی از دبیرستان امیرکبیر بابل با پر نمودن 200 نفر از دانش‌آموزان سال‌های دوم و سوم رشته‌های ریاضی- فیزیک چند مدرسه بابل تهیه گردیده است که پس از جداسازی پاسخنامه‌های ناهنجار 171 تا را انتخاب نموده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار دادند. نهایتاً در جواب سؤال 4 زمانی که دبیران ریاضی دروس ریاضی را به روش حل مسأله تدریس می‌فرمایند فهم و یادگیری ریاضی چقدر آسان‌تر می‌گردد می‌بینیم که از مجموع 171 نفر پاسخ دهنده 120 نفر گزینه‌های خیلی زیاد و زیاد و 35 نفر گزینه متوسط و 16 نفر خیلی گزینه‌های ضعیف و خیلی ضعیف را جواب دادند و  بیانگر آن است که این روش فهم یادگیری ریاضی را در فراگیران زیاد می‌کند و همچنین در جواب سوال 8 چه اندازه دبیران ریاضی شما از تدریس به روش حل مسأله استفاده می‌‌کنند از مجموع 169 پاسخ دهنده 76 نفر گزینه خیلی زیاد و زیاد، 47 نفر گزینه متوسط و 46 نفر گزینه ضعیف و خیلی ضعیف را انتخاب کردند که این یک پیام جالب و معناداری از آموزش ریاضی دبیران در مدارس را به همراه دارد که مهارت حل مسأله یک بخش مهمّی از برنامه‌های آموزش ریاضی است لذا مسئولین دست‌اندرکار علوم تربیتی باید روشی را انتخاب نمایند تا این چالش در مدارس و دانشگاه‌ها مرتفع گردد. سپس با تجزیه تحلیل آماری، رسم نمودارهای مستطیلی، دایره‌ای و خلاصه، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری همراه با پیشنهاداتی ارائه می‌نمایند.

واژه‌های کلیدی: حل مسأله، فهم و یادگیری، نوآوری، خودباوری، نقش دبیران ریاضی
متن کامل [PDF 288 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران ::::union:::: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 781 queries by yektaweb 3461