[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) ::
جلد 1 شماره 1002 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
برقراری ارتباط بین دنیای ریاضی و دنیای واقعی در آموزش از طریق حل مسئله
علیرضا عین الهی
چکیده:   (907 مشاهده)

چکیده

آیا تا به حال به این سؤال که «آموزش چگونه صورت می‌گیرد؟» فکر کرده‌اید؟ آیا آموزش بی‌هدف وجود دارد ؟ با مطالعه انواع آموزش ، می‌توان آن را به دو قسمت: «آموزش خود به خود»  و «آموزش آموزشگاهی» تقسیم کرد. اولین آموزش، همیشه و بدون هیچگونه محدودیّتی، در حال انجام است و یک آموزش بی‌هدف است ولی دومی، نیازمند شرایط ویژه و خاص می‌باشد و یک آموزش هدفدار است.

در آموزش ریاضی از طریق حل مسئله دنیای واقعی نقطه ی شروع است؛ یعنی مسئله از دنیای واقعی انتخاب می‌شود و سپس به زبان ریاضی ترجمه می‌شود. این ترجمه در واقع، نوعی مدل سازی ریاضی است. گاهی برای فهم و درک بهتر یا ترجمه‌ی دقیق‌تر، ممکن است چندین رفت و برگشت بین دنیای واقعی و دنیای ریاضی انجام شود تا بالاخره در دنیای ریاضی مسئله حل ریاضی شود. اما این، نقطه‌ی پایان کار نیست؛ بلکه باید حل مسئله در دنیای واقعی تفسیر و ترجمه شود.

برای اینکه معلمان در کلاس درس بتوانند با اقتدار و آگاهی کامل، ارتباطی سودمند بین دو دنیای ریاضی و دنیای واقعی برقرار کنند، لازم است اطلاعات کافی و جامع از دنیای واقعی اطراف خود داشته باشند. این نیز نیازمند مطالعه خردمندانه و تفکر خلاق و نوآور در دنیای فیزیکی اطرافشان دارد.

واژه‌های کلیدی: آموزش از طریق حل مسئله، دنیای ریاضی، دنیای واقعی، توسعه ریاضی
متن کامل [PDF 110 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - مروری | موضوع مقاله: آموزش ریاضی ابتدایی به عنوان پایه ی آموزش ریاضی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print



دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701