کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ارسال مقاله -کنفرانس پانزدهم ::
:: دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) ::
جلد 1 شماره 1002 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط دوسویه ریاضی با سایر علوم
حسن واشیان *
چکیده:   (831 مشاهده)

چکیده:

مواقعی پیش می آید که هنگام تدریس درس ریاضی دانش آموزان این سوال را می پرسند که این موضوع به چه دردی وچه کاربردی دارد.شاید در اولین برخورد معلم آشفته وناراحت شود ولی دانش آموز سوال بجایی می پرسد وما به عنوان آموزگار وراهنما باید جواب قانع کننده ای به اوبدهیم.

بین رشته های علمی ، که بشر در طول هزاران سال به وجود آورده ، ریاضیّات جای مخصوص و ضمناٌ مهمّی را اشغال کرده است ریاضیّات با علوم فیزیک ، زیست شناسی ، اقتصاد و فنون مختلف فرق دارد . با وجود این به عنوان یکی از روشهای اصلی در بررسیهای مربوط به کامپیوتر ، فیزیک ، زیست شناسی ، صنعت واقتصاد بکار می رود ودرآینده بازهم نقش ریاضّیات گسترش بیشتری می یابد.

با وجود این مطلب ، برای آموزش جوانان هنوز از همان روشی استفاده می شود که سقراط و افلاطون ، حقایق عالی اخلاقی را برای شیفتگان منطق و فلسفه و برای علاقمندان سخنوری و علم کلام بیان می کردند . در حقیقت در درسهای حساب ، هندسه و جبر ،هرگز لزوم یادگیری آنها برای زندگی عملی خاطر نشان نمی شود. هرگز از تاریخ علم صحبتی به میان نمی آید. نظریه های سنگین علمی ، ولی هیچ نتیجه ای جز این ندارد که دانش آموزان را از علم بری کند و عدّه ی آنها را تقلیل دهد

مباحثی از قبیل حد-مشتق- تابع-مثلثات-معادله-مساحت-ماتریس-استقراء-هندسه-رادیکال-تشابه-انتگرال-احتمال-تصاعد-لگاریتم-وموضوعاتی که کاملا محض ومجرد هستند وبا دنیای واقعی فاصله زیادی دارند.

د ر این مقاله سعی بر این است ارتباط مسایل ریاضی با دنیای واقعی ونشان دادن کاربرد مفاهیم ریاضی به دانش آموزان با حداقل اطلاعاتی که از دنیای ریاضی دارند پاسخ علامت سوالاتی در ذهن دارند تاحدودی داده شود.وبه دنیای ریاضی وارد وارتباط برقرارکرده.باعث علاقمندی وپیشرفت در این درس شویم.ومثالهایی که نیاز سایر علوم به ریاضیات وبیان مسایل ریاضی وآموزش آن از طریق علوم دیگر را بیان کرده.وارتباط دوسویه ای را بررسی کرد.

بی تردید همه مباحث مطرح شده قابل ارایه وبحث است ولی گزیده ای از کاربرد ها مباحث در این مقاله مطرح ودر کلاس درس ارایه شده وبازتاب آن نشان دهنده پیشرفت چشم گیری در آموزش ریاضی شده است.این مقاله به بررسی کاربردهای ریاضی در چند کلاس دبیرستانها ورشته های ریاضی-تجربی ومخصوصا انسانی پرداخته وبه نتایج جالبی رسیده است.

در هرموضوع ارایه شده از بیان کامل مباحث خوداری شده است وقسمت های کاربردی ومسایل کاربردی بیان شده وتدریس کامل در هردرس در کلاس صورت گرفته است ونتایج منعکس شده است.از نام بردن نام کلاس ودانش آموزان ومباحثی که مطرح وسوالاتی که مطرح کرده اند  خوداری شده است وسعی بر این بوده تا این مقاله بتواند تصویر درستی از مفاهیم از دید کاربردی ارایه دهد.ودر صورت نیاز در پیوست ارایه می گردد.

 اگر معتقدیم که ریاضیات در اندام طبیعت رخنه کرده است پس باید بتوانیم کاربردهای پیدا و پنهان آن را با نگاه تیزبینانه بشناسیم و یا در موارد متعدد برای آن، کاربردی بیابیم.

اما باید حواس خود را به یک نکته نیز جمع کنیم. در یک حدیث -به زیبایی تمام- داریم که: ما افاد العلم ما لا یفهم- دانشی که بدرستی آموخته نشود فایده ای نخواهد داشت و آنکه علمی را درست نیاموخته و فهم نکرده باشد، نمی تواند از آن علم نفعی به مردم برساند... و شاید اینجاست که اهمیت ریاضیات محض و محض خواندن، در کنار ریاضیات کاربردی و نگاه کاربردی، نمایان می شود...بر این اساس، عنوان مقاله وپژوهش حاضر این است: « استفاده از کاربرد ها ی ریاضی واستفاده در علوم دیگر وارتباط دوسویه » و هدف اصلی آن، ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش‌آموزان یاد شده نسبت به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن و پیشرفت فراگیران در آزمون های مداد-کاغذی درس مورد نظر می باشد. از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان دبیرستانی در رشته های تجربی-انسانی-ریاضی (دبیرستان امام حسین (ع)-دبیرستان صدوقی-دبیرستان محتشم شهر قم) به درس ریاضی، میزان مهارت آنان را نیز در انجام آزمون‌های عملکردی و فعالیت‌های خارج از مدرسه، ارتقا بخشد.

هم چنین سعی بر آن داشت تا میزان کاربرد مفاهیم ریاضی را در زندگی روزمره ی فراگیران افزایش داده، و به دلیل تلفیق درس یادشده با سایر دروس، موفقیت دانش‌آموزان در یادگیری درس­های دیگر (فیزیک-شیمی-آمارومدلسازی و غیره) را نیز امکان پذیر سازد  

واژه‌های کلیدی: حدومشتق 'انتگرال
متن کامل [PDF 3337 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران ::::union:::: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 778 queries by yektaweb 3461