کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ارسال مقاله -کنفرانس پانزدهم ::
:: دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) ::
جلد 1 شماره 1002 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه نهم دوره متوسطه اول براساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم
زهرا باوفابیرک علیا
چکیده:   (1036 مشاهده)

هدف این پژوهش بررسی میزان به کارگیری روش فعال در ارائه محتوای کتاب ریاضی  پایه نهم دوره متوسطه اول سال 1394 است. به این منظور نحوه ارائه محتوا در سه قسمت فعالیت­ها ، تصویرها و متن بر اساس تکنیک ویلیام رومی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تحلیل بخش­های کاردرکلاس، فعالیت و تمرین درس بر اساس حیطه شناختی بلوم و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب ریاضی نهم متوسطه سال 1394 است. یافته­های تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، 0.70 است که نشان می­دهد متن کتاب ریاضی  پایه نهم دوره متوسطه به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 1.18 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش آموز را درگیر در یادگیری می­کند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری،0.83 تعیین شد که نشان می­دهد کتاب، فعالیت محور است. در بخش تحلیل، بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که 72.40 درصد تمرین­ها، فعالیت­ها و مسائل کتاب در سطح درک و فهم است. این تحلیل نشان داد که در کتاب، تعداد تمرین­ها، فعالیت­ها و مسائل در سطوح بالای حیطه شناختی، بسیار کم است.

واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، تکنیک ویلیام رومی، حیطه شناختی بلوم، کتاب ریاضی نهم متوسطه
متن کامل [PDF 236 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش ریاضی دوره ابتدائی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران ::::union:::: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 779 queries by yektaweb 3474