کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران :union: Iranian Mathematical Education Conference
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1 شماره 1002 صفحات 0-0
نقش آموزش ریاضی در توسعه‏‏ ی حرفه ای دانشجو معلمان
مهلا فرهادی، کوثر شاولی کوهشوری *، نرگس بهلولی
چکیده:   (342 مشاهده)

آموزش ریاضی  یکی از عناصر تأثیرگذار در توسعه‏ ی حرفه‏ ای دانشجو معلمان می‌باشد. محققین برای شناسایی میزان تاثیر آموزش ریاضی بر توسعه ‏ی حرفه‏ ای،  به جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه با دانشجویان پرداختند. اطلاعات از طریق مصاحبه فردی با 12نفر و مصاحبه گروه‌های کانونی با 20نفر از دانشجویان به دست آمد. نوع تحقیق، پژوهش کیفی است و از روش راهبرد نظریه‌پردازی داده بنیاد برای جمع آوری و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. پس از پیاده کردن مصاحبه‌ها، به جمع‌آوری داده‌ها و انجام نمونه‌‌برداری نظری اقدام شد. در جهت دستیابی به مدل تحقیق،  بر روی داده‌ها کدگذاری‌هایی انجام گرفت. پس از کدگذاری، در کدگذاری محوری ارتباط مقوله ها با یکدیگر مشخص‌ شد. در نهایت محققین توانستند با استفاده از مدل به دست آمده  به سوالات تحقیق پاسخ دهند و به اهداف پژوهش دست یابند. در این راستا، محققین شرایط علی را در دو بعد نقش استادان دانشگاه نقش خود دانشجو معلمان در نظر گرفتند. این شرایط در بهبود تاثیر آموزش ریاضی بر توسعه ‏ی حرفه‏ ای نقش تعیین کننده‌ای را دارند. از طرفی محققین با ارائه راهکارهایی در هشت بخش، به بررسی پیامدهای به وجود آمده از مقوله‌ی محوری « توسعه‏ ی حرفه‏ ای و آموزش ریاضی »  پرداختند. . یافته‌های تحقیق آشکار ساختند که هنگامی در کلاس آموزش ریاضی دید حمایتی وجود داشته باشد، از  روش‏های جدید و ابتکاری استفاده شود و تعامل کافی وجود داشته باشد و ... این امر باعث توسعه‏ ی حرفه‏ ای در دانشجویان می‌شود و آن‌ها نسبت به شغل معلمی علاقه مند شده و تعهد حرفه ای شان افزایش می‌یابد.

واژه‌های کلیدی: آموزش ریاضی، توسعه‏ی حرفه‏ای، دانشجو معلمان، نظریه‏ی داده بنیاد
متن کامل [PDF 629 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: آموزشهای قبل و ضمن خدمت معلمان ریاضی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


برگشت به فهرست نشریات دوره 1، شماره 1002 - ( مقالات پوستری - کنفرانس 14 1395 )
کنفرانس های آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمن های معلمان ریاضی ایران ::::union:::: Iranian Mathematical Education Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 779 queries by yektaweb 3392